1.Melyek az eljárás megindításának feltételei?
Fogyasztói panaszával, méltányossági kérelmével mindenekelőtt pénzügyi szolgáltatóját (pl.: bank, biztosító) kell felke-resnie, és vele egyeztetni a problémát.
Kérelmével abban az esetben fordulhat a Pénzügyi Békéltető Testülethez, amennyiben a pénzügyi szolgáltatónál már megkísérelte a vita rendezését, és panaszára a pénzügyi szolgáltató 30 napon belül nem válaszolt vagy a kapott válasszal nem elégedett.
Pénzforgalmi szolgáltatással összefüggő panasz esetén Ön akkor fordulhat a Pénzügyi Békéltető Testülethez, ha a szolgáltató az írásbeli panasz közlését követő 15 munkanapon belül egyáltalán nem válaszol és ideiglenes választ sem ad, illetőleg 35 munkanapon belül nem küld végső választ a panasszal kapcsolatban.
2. Mit vigyen magával az ügyfél a Kormányablakos ügyintézéshez?
A Kormányablaknál történő ügyintézés során mindenképpen szükség lesz
• személyes irataira (személyi igazolvány, lakcímkártya)
• a korábban már a pénzügyi szolgáltatónak benyújtott panasz másolatára,
• ha van, a pénzügyi szolgáltató válaszára, melyet az Ön panasza kapcsán írt,
• a szolgáltatónál az Ön azonosítására szolgáló adatra (pl: bankszámlaszám, szerződésszám).
Amennyiben még nem tett panaszt korábban, az ügyintéző ad ehhez egy formanyomtatványt. Először ezzel a kitöltött dokumentummal kell felkeresnie pénzügy szolgáltatóját (pl.: bankját, biztosítóját). A pénzügyi szolgáltató válaszát követően elképzelhető, hogy már nem is lesz szükség további eljárást kezdeményeznie, mert panasza/kérelme rendezést nyer.
Amennyiben fogyasztói jogvitát kezdeményez a 150. Általános Fogyasztói Kérelem nyomtatványt kell kitöltenie, Méltányossági ügyben nem kötelező, de javasolt a 180. Méltányossági Kérelem nyomtatvány használata. Az eljárás megindítására irányuló kérelmét annak mellékleteivel együtt kell átadnia az ügyintézőnek. Az ügyintéző rendszerezi, majd továbbítja az Ön beadványát a Magyar Nemzeti Bank szervezeti keretein belül működő Pénzügyi Békéltető Testület felé.
Ha az eljárás megindításához a becsatolt adatok, dokumentumok, nyilatkozatok nem elégségesek – de a hiány pótolható - a Pénzügyi Békéltető Testület hiánypótlásra szólítja fel.
3. Nyomtatvány használata kötelező?
Általános fogyasztói jogvita kezdeményezése esetén a 150. Kérelem Nyomtatvány használata kötelező, méltányossági kérelem esetén a 180. Méltányossági Kérelem nyomtatvány használata ajánlott.
A kérelem nyomtatványok akár kézzel, akár géppel írottan kitölthetők. Méltányossági kérelem szabadszövegesen nyomtatvány használata nélkül is benyújtható.
4. Mit kell tartalmaznia a kérelemnek?
A kérelemnek tartalmaznia kell:
a) a kérelmező nevét, lakóhelyét vagy tartózkodási helyét,
b) az érintett pénzügyi szolgáltató nevét, székhelyét,
c) a kérelmező nyilatkozatát a panasza/méltányosság megkísérléséről a szolgáltatónál,
d) a szolgáltató elutasítását vagy a kérelmező arra vonatkozó nyilatkozatát, hogy a pénzügyi szolgáltató a benyújtást követő 30 napon belül nem válaszolt,
e) azokat az okiratokat, illetve azok másolatát, kivonatát, melyekre a kérelmező hivatkozik,
f) a polgári jog szabályai szerinti teljes cselekvőképességgel rendelkező képviselő teljes bizonyító erejű magánok-iratba vagy közokiratba foglalt meghatalmazását, ha a kérelmező meghatalmazott útján kíván eljárni,
g) amennyiben a kérelemhez különleges adat is kapcsolódik, a kérelmező nyilatkozatát arra nézve, hogy kérelme benyújtásával egyidejűleg különleges adata tekintetében hozzájárul ezek kezeléséhez és átadásához az MNB tör-vény rendelkezései szerint,
h) a kérelmező nyilatkozatát a korábbi Pénzügyi Békéltető Testület előtt, vagy más közvetítő előtt kezdeményezett eljárással, illetőleg polgári peres eljárás kezdeményezésével kapcsolatban,
i) döntési indítványt
A kérelemhez csatolni kell azt az okiratot, illetve annak másolatát (kivonatát), amelynek tartalmára a fogyasztó bizonyítékként hivatkozik, így különösen a pénzügyi szolgáltató írásbeli nyilatkozatát a panasz elutasításáról, ennek hiányában a fogyasztó rendelkezésére álló egyéb írásos bizonyítékot az egyeztetés megkísérléséről.
5. Kötelező-e személyesen eljárni?
Nem a Pénzügyi Békéltető Testület előtti eljárásban a fogyasztó helyett meghatalmazott is eljárhat. Meghatalmazott tulajdonképpen bárki lehet, természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet.
6. Mi történik a hiányosan beadott kérelmekkel?
Ha a kérelem nem felel meg a törvényi követelményeknek, de a hiány orvosolható, a Pénzügyi Békéltető Testület hiánypótlásra szólítja fel a fogyasztót határidő megjelölésével és a mulasztás jogkövetkezményeire történő felhívással.
7. Hasznos információk, elérhetőségek:
A Pénzügyi Békéltető Testület eljárásával kapcsolatos kérdéseivel fordulhat a Magyar Nemzeti Bank ügyfélszolgálatához.
Cím: 1013 Budapest, Krisztina krt. 39.
Levélcím: H-1534 Budapest BKKP Postafiók: 777.
Telefon: +36-80-203-776
Fax: (36-1) 429-8000
A Pénzügyi Békéltető Testület honlapján mind az eljárás kezdeményezésével, mind az eljárással kapcsolatos tájékoztatást megtalálja. Honlap:
https://www.mnb.hu/bekeltetes